lördag 28 mars 2015

28/3: Nya arter överallt

Ängsro gårds ängar (och min cykel) 28/3. Alla bilder är som alltid klickbara för större storlek.

Idag cyklade jag norrut från Malmö. Det blåste en del, 5-6 m/s från S/SV och jag tror det ökade lite senare så hemvägen var rätt dryg. Lika trevligt som det är att cykla i medvind, lika jobbigt är det i motvinden på väg tillbaka om den går upp emot frisk. Och just nu är Skåne inne i en ganska blåsig period känns det som.
Lustiga husen, Ängsro gårds ängar 28/3

Beckasinmarker, Ängsro gårds ängar 28/3

Mitt mål för dagen var en ganska okänd lokal, nämligen Ängsro gårds ängar öster om Lomma. Lokalen ligger precis över gränsen till Staffanstorps kommun och då jag är född och uppvuxen i Staffanstorp så har jag varit med i Microbirding i Staffanstorp flera år. Och Ängsro är den utan någon som helst konkurrens bästa lokalen för dvärgbeckasin i Staffanstorps kommun. Faktum är att vi sett den här varje år sedan vi startade "Stax" som vi kallar det (STAffanstorps-X, men man kan lika gärna koppla till det legendariska skivbolaget) 2004. Och alltid i slutet av mars och början av april (finns även vinterfynd från milda vintrar).
Rådjur. Ängsro gårds ängar 28/3. Många tror att man måste långt ut i naturen för att se vilt men så är inte alls fallet. Här ser vi Lund i bakgrunden.

Min första sädesärla för året. Ängsro gårds ängar 28/3

På lokalen fanns väntade nykomlingar som sävsparv (#121) och sädesärla (#122) förutom ett gott antal ängspiplärkor. Jag parkerade cykeln och gav mig ut i beckasinvätorna. Enkelbeckasin - tjoff, en enkelbeckasin till - tjoff och sen gick det en liten stund innan en liten beckasin flög upp precis framför fötterna på mig. Dvärgbeckasin (#123) är därmed en del av Arttrampet 2015. Naturligtvis bör man se att de är mindre och framför allt att de har betydligt kortare näbb än enkelbeckasiner för att vara 100% säker på vilken art det är (jag såg denna väl), men faktum är att det avstånd de flyger upp på är ett bestämningskriterium så gott som något. En dvärgbeckasin lyfter vanligen på 0,5-2 meter medan en enkelbeckasin vanligen flyger upp på 10-20 meter. Något överlapp har jag aldrig upplevt.

Kannikdammen 28/3. Notera flocken av vitkindade gäss (bara en del av de som fanns i området) på den övre bilden och den nyanlagda häckningsön på den nedre.

Nästa stopp var vid den närbelägna Kannikdammen. Denna ligger i Lomma kommun men man kan se vattenytorna oavsett om man befinner sig i Lomma, Lund eller Staffanstorp. När det ses ovanliga fåglar här kan det därför bli lite bisarrt när skådarna står utspridda i tre grupper för att få in fågeln på sina respektive kommunlistor. Idag fanns det stora mängder vitkindade gäss på lokalen (räknade inte, men utan tvekan fyrsiffrigt). Bland änderna gladdes jag främst åt skedand (#124) och stjärtand (#125).

Skedänder (övre) och Stjärtand, hane (undre). Kannikdammen 28/3. Båda arterna vårprimörer för min del.

Dagens sista stopp gjordes vid stranden söder om Lomma - det som kallas "Lomma Södra" eftersom det fanns två campingplatser i Lomma tidigare som kallades just "södra" och "norra". Den södra är inte längre en camping. Men här finns fina revlar utanför och där brukar vara gott om fåglar. Så även idag. En myrspov (#126) var kanske det mest oväntade, mer beroende på att det är tidigt då lokalen i sig är riktigt bra för arten i maj (brukar vara tresiffriga antal) men här fanns också mina första skärfläckor (#127) för året, en storspov och några stjärtänder. Ett flertal ganska stora ejderflockar drog förbi. De verkar ha haft en bra dag och två praktejdrar sågs på den skånska sydkusten (totalt ca 30 000 ejder där).
 


Tre bilder från Lomma Södra 28/3. På den övre utsikt norrut mot Lomma hamn, i mitten ett stort ejdersträck mot söder över revlarna och nederst mina första skärfläckor för året.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar