torsdag 26 mars 2015

26/3: Eldkrona!


Brandkronad kungsfågel, hane. Kungsparken, Malmö 16/4 2013
Eldkrona är inte bara en ganska prålig prydnadsväxt utan även svenska för Firecrest, som i sin tur är engelska för brandkronad kungsfågel. Denna sällsynta art är i mina ögon en av de vackraste vi har i Sverige. För de flesta utanför Skåne så är detta fortfarande en raritet, men här nere ses den i mindre - men inte jättesmå - antal varje år och den är med all sannolikhet en regelbunden svensk häckfågel även om endast väldigt få hittas på häckplats. Under vårsträcket och i lite mindre utsträckning höststräcket är då det ses flest brandkronade kungsfåglar. Främst för att de då hittas rastande i kustnära dungar i stället för att gömma sig i stora skogar.

Detta är en art jag absolut förväntat mig att se i år och kanske till och med kunna hitta en individ på egen hand. Malmö är nämligen ganska bra för arten och några individer ses årligen i staden med omgivningar.

Brandkronad kungsfågel, hane. Slottsparken, Malmö 26/3 2015. Beklagar den urusla bilden.
Idag rapporterades den första, och då denna var mindre än 3 kilometer hemifrån, närmare bestämt vid dammen vid stadsbiblioteket i Slottsparken, var det inget att bråka om. Jag cyklade dit på eftermiddagen. Och såg den ganska lätt. Den höll dock till i en stor och mycket tät mahonia och då ljuset dessutom var riktigt dåligt (ingen sol) så blev de få bilder jag lyckades få helt urusla. Därför bjuder jag överst på en individ från närliggande Kungsparken som jag tog i april 2013. Dagens individ får vara med som dokumentation trots helt undermålig kvalitet.

Även en domherre fanns på platsen, ett som det känns ganska sent vårfynd för att vara i centrala Malmö.
Domherre, hane. Slottsparken, Malmö 26/3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar