lördag 17 januari 2015

17/1: Härligt artrassel


Hornuggla. Stenkällan 17/1
Det har varit en hopplös period sen jag skådade senast. Vinden har varit uppemot kuling och ibland mer nästan varje dag, till det regn och allmänt grått. Att ens försöka cykla i detta väder känns inte värt det. När det är så milt och så grått som det varit blir det ingen större utdelning oavsett hur mycket energi man lägger ner.

Men idag var det fint väder. Väderprognosen har sett optimistisk ut hela veckan och även om vinden (sydvästlig, ca 7 m/s) var något mer än vad SMHI sagt tidigare så var det blå himmel, sol och allmänt väldigt behagligt att cykla runt i Malmös utkanter idag.

För Malmös utkanter blev det. Jag har ju ouppklarade affärer med Husie mosse där jag var den 5 januari och misslyckades med att se såväl strömstare som kungsfiskare. Båda två har rapporterats de flesta dagar sen dess. Idag skulle de inte gå att missa.


Hornuggla, Stenkällan 17/1 (övre). Sittande är den inte lik någon annan fågel, däremot har den vissa likheter med min (ena) katt Stina (undre).
Redan när jag gick ut ur dörren på morgonen hörde jag domherre (#53) från trädgårdarna i Sofielund. Denna kan mycket väl ha låtit varje morgon sen nyår men har då överröstats av Egon (stormen som passerade förra veckan) och hans kompisar. Så otroligt mycket mer ljud man hör när det är lite lugnare. Vägen mot Husie gav även sidensvans (#54), ett trettiotal fåglar som satt i ett träd. Jag såg ännu en flock senare vid Husie. Men innan dess svängde jag inom bostadsområdet Stenkällan där det setts hornugglor (#55) på senare tid. Tursamt nog var några av de boende i området ute med sina barn och tittade på ugglorna precis när jag kom förbi. Härligt att de bara verkade tycka att det var kul med besök i stället för att tro att jag var en bov eller nåt. Jag såg fem individer, som mest har här setts 12 i januari.
Där sitter en!! Hornugglestudier. Stenkällan 17/1. De flesta fågelintressen börjar med någon spännande upplevelse. Kanske kan detta vara framtida fågelskådare (notera att en uggla syns på övre bilden, något till vänster om mitten)?
Vid Husie mosse gick jag direkt till strömstarestället norr om dammen. Osannolikt nog var den inte där idag heller. Inte heller kungsfiskaren. Jag började tro att jag letade "på fel sätt" men jag träffade bland annat Husie mosses top local birder Ragnar Alm, som har järnkoll på området och han hade inte heller sett dem idag. Vi tog till och med en gemensam koll senare, men ingenting. Skäggmes och vattenrall hördes precis som vid förra besöket, några steglitser (#56) flög över liksom en gulsparv (#57).

Att jag valde att börja dagen vid Husie hade mer att göra än att se de båda icke-existerande fågelarterna som jag nämnde. Jag har vid tillfällen nämnt en vitögd dykand i Lund (som ses väldigt sporadiskt men återkommande - den sågs i söndags när jag spelade curling) och en nilgås i Klagshamnstrakten. Om någon av dessa skulle dyka upp var Husie en rimlig medelväg, ett ställe varifrån jag realistiskt skulle kunna cykla till såväl Lunds reningsverk som Klagshamn, vilket av ställena som skulle bli aktuellt.
Sidensvansar. Husie 17/1

Nu dök ingen av dem upp. Däremot kom intressanta rapporter från utfyllnaden längst ut i Malmö hamn. Jorduggla OCH lappsparv på samma ställe. Two for the price of one. Jag cyklade ditåt, passerade Valdemarsro, ett annat sporadiskt kungsfiskarställe. Gjorde ett stopp, gick lite längs bäcken, såg naturligtvis ingen kungsfiskare men i alla fall en sparvhök (#58) och ett ex av världens mest utbredda fågelart. Rörhöna (#59) är nämligen den av alla jordens över 10 000 fågelarter som anses häcka i flest olika länder.

Cykelvägarna i östra Malmö är jag inte jättebra på, men efter lite kors-och-tvärsande var jag i alla fall i norra hamnen. Motvinden på Hemsögatan var dryg men snart var jag framme vid den gigantiska utfyllnaden, som alltså är mark som byggts ovanpå Öresund. Området är lite ökenartat och vintertid väldigt attraktivt för fröätande småfåglar. Jag är egentligen inte särskilt förtjust i att skåda här, eftersom det inte är tillåtet (området är stängslat men det går att hitta ut ändå).
Malmö sett från hamnutfyllnaden. 17/1

De första 20 minutrarna såg jag inte en enda småfågel. Men området norr om den s.k. "ökensjön" (döpt efter att området som nyskapat var i princip helt vegetationsfritt och såg ut som en sandöken) är det mest spännande då det är lite högre vinterståndare och mer skydd (och mer mat) för fåglar där. Några sånglärkor (#60), ängspiplärkor (#61) och ännu några steglitser visade att här fanns liv. Då - BOOM! - 15 meter framför mig lyfter en jorduggla (#62) och drar bortåt. Upp med kameran och - nej, jag hade precis tagit miljöbilder med vidvinkelobjektivet och glömt byta tillbaka. Ugglan landade på andra sidan vatten. Illa. Snösparvar lyfter framför mig och så två långstjärtade grejer med vit buk och mörka vingundersidor - prrrrrrt hörs - yes, lappsparv (#63). Gravand (#64) flyger förbi och en flock på 10 starar (#65) får avsluta en ytterst händelserik kvart.
Fint område för vinterfåglar. Både lappsparv och jorduggla sågs här idag!

Tillbaka på cykeln noteras en smådopping (#66) på gammalt klassiskt ställe vid Svartögatan och några bläsänder (#67) på samma plats. Stannade även för att titta på svart rödstjärt (#68) strax innan skymningen på vad som av allt att döma är artens säkraste vinterlokal i landet - spårområdet längs Carlsgatan nära Malmö centralstation. Jag såg två individer utan att förta mig, men fyra ex har setts här de senaste dagarna.
Gravand. Malmö hamn 17/1

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar